Dans.no


pilates4_mars-12

Pilates

På forsiden akkurat nå

Hva er pilatestrening?

Øvelser som baserer seg på Joseph Pilates metode. Begrepet «pilates» er blitt så utvannet at det er viktig å definere dette.

Hvorfor er pilates bra for dansere / vanlige mennesker?

For dansere:
1) Det er den eneste treningen som er anatomisk helt korrekt. Det er en lineær trening, hvilket innebærer at alle bevegelser i pilatessystemet går i samme retning som den anatomiske bevegelsen i skjelettet vårt, t.o.m. når man gjør sirkler, som jo er en rotasjonsbevegelse, gjør man det i en linje, rundt et sentrum, og da er sentrum leddet som man beveger.
2) Det er en type trening som både trener de indre, dype, skjelettnære holdemusklene så vel som de ytre, dynamiske bevegelsesmusklene. Dette gjør pilates unikt pga. av at treningen inkluderer den dype, indre og den ytre muskulaturen like mye.
3) Du trener med din egen kroppsvekt. Alle pilatesøvelser er utformet på en slik måte at samtidig som du trener styrke på den siden som gjør en kontraksjon på musklene, tøyer du den motsatte siden.
4) Gjentagende bevegelser som gjennom disiplin og øvelse vil føre til rene bevegelser. dvs. at hvis du skal løfte benet fremover, bøyer du ikke motsatt sides ben og/eller løfter/vrir på hoften i tillegg.
5) En økt bevissthet i alle deler av kroppen. Årsaken til dette er at man i full konsentrasjon, med pust og i stillhet gjør øvelsene og kjenner etter hvordan man gjør dem og hvordan det føles når man gjør dem.

Konklusjon: Alle disse punktene er fullstendig mulig å overføre til en dansers fysiske hverdag. Gjennom å trene pilates jevnlig uten musikk, med pust til øvelsene, vil man programmere all muskulatur i kroppen på den mest hensiktsmessige måten for at kroppen skal kunne utføre korrekte innlærte/koreograferte nye øvelser.

Disse fenomenene oppdaget danserne i New York allerede på 60-tallet da de trente med Joseph Pilates, som den gangen hadde sitt studio der.

Det er årsaken til at pilates tradisjonelt sett er blitt brukt som rehabiliterings-, oppbyggings- og vedlikeholdstrening blant dansere og andre også i dag.

Tina Hessel tok pilates til Norge i 1990 og har siden den gang undervist ved sin klinikk LINKS Oslo Fysio -og Danseklinikk. Både dansere og ikke-dansere trener ved LINKS. Treningen kan utføres av mennesker i alle aldre, og treningen er lagt opp slik at kroppen til den enkelte er utgangspunktet.

Redaksjon

Saker merket Redaksjon, er enten saker sakset fra De Danseglade, saker levert av eksterne skribenter, eller saker skrevet av redaktør - Dag Mangseth.

Les også