Dans.no


????????????????????????????????????

Nå danser Liudmila i Norge

På forsiden akkurat nå

Hun har turnert og danset seg igjennom Japan, Kina og hjemlandet Russland. Nå lærer Liudmila Viksund elverumsingene å sveve over gulvet.

Strekk ut tærne, og så danser vi den andre vegen, sier Liudmila, og viser ballettstegene til de yngste jentene, som hermer så godt de kan. Da hun sjøl var på samme alder, hadde hun danset lenge allerede.

 

– Jeg begynte å danse da jeg var fire år og trente fire ganger i uka. Det var nok egentlig mammas valg. Hun vokste opp i en liten landsby uten muligheter til å være med på slike aktiviteter. Men da jeg var to år, flyttet vi til storbyen, Khabarovsk, i den østlige delen av Russland, tre mil fra grensa til Kina. Og der kunne jeg oppfylle hennes drøm, samtidig som jeg fikk oppfylt min egen. For jeg har virkelig elsket å danse! Selvfølgelig har det vært dager der jeg ikke har vært like ivrig etter å dra på trening, men jeg har alltid vendt tilbake til dansen, smiler Liudmila.

 

 

Annen disiplin

Å danse i Russland er imidlertid noe helt annet enn vi er vant til her hjemme.

– Det gjelder nok all idrett. Disiplinen er helt forskjellig, sier Liudmila, mens fire år gamle Misk Al-Tayawi som har sin første time denne kvelden, og de andre jentene i struttende ballettskjørt, stimler sammen. Her er det rom for alle som vil å hive seg med. De skravler og ler og er klare for å lære flere morsomme trinn.

– Hvis vi ikke hørte etter i Russland, kunne vi bli kastet ut, eller få en sko slengt etter oss. Her er det heldigvis ikke slik! Men jeg prøver å få alle til å høre etter, slik at vi får mest mulig ut av timen. Og opplever danserne det vi gjør som artig, ja da følger de med, smiler hun, mens jentene spretter over gulvet på Karma Fitness.

– Se Liudmila, nå får jeg det til, stråler de, mens rosen sitter løst både hos danselæreren og de andre i gruppa. Liudmila ser dem alle, gir tilbakemeldinger, oppmuntrende smil og litt praktisk hjelp når det trengs.

 

 

Fra ballett til Zumba

For de fleste andre elverumsinger er arbeidsdagen over, men for Liudmila har den bare så vidt begynt. Ikke før har de yngste gitt henne en ha-det-klem, før de eldre jentene strømmer på for å trene. For dem er dansespråket fransk, og både Grand plié og Chassé utføres med stil og eleganse.

– Bra! Nå kan vi gå videre, sier Liudmila.

Hun er like engasjert i dem alle, og utstråler danseglede. Så har da også dansen vært en del av Liudmila hele livet.

– Drømmen var alltid å kunne leve av dansen. På skole var jeg aldri spesielt glad i matte og fysikk, for det følte jeg at jeg ikke trengte. Jeg ville jo bare danse! Og reiste mye rundt på konkurranser. Men lærerne skjønte hvor mye dansen betydde for meg, og hjalp meg igjennom. Etter skolen jobbet jeg først ved et teater i fem år, før jeg ble med i en dansegruppe som jeg turnerte med i Kina, Korea og Japan. Vi danset alt fra tradisjonell russisk dans, via hiphop til rene Moulin Rouge-show med høye hæler. Vi jobbet døgnet rundt, men hadde det utrolig morsomt. Senere brøt jeg og ei jente ut og startet vårt eget ensemble som vi turnerte med i Russland. Etter å ha jobbet uten ferie kjempelenge, unte vi oss en tur til Thailand. Der møtte jeg Daniel fra Bergen, smiler Liudmila.

 

 

Tvillinger

Og dermed oppsto det så søt musikk at det ble en rekke besøk både i Russland og Norge, før Liudmila til slutt ble med på flyttelasset til et nytt land.

Siden Daniel jobber i Forsvaret, bodde de to ei stund på Rena, der Liudmila jobbet med dans i kulturhuset.

– Jeg hadde aldri tenkt at jeg skulle bosette meg i utlandet. Jeg hørte da også om jentene fra Russland som fikk et stempel i panna når de dro til andre land. Men jeg er blitt veldig godt mottatt. Det var imidlertid tøft den første tida. Daniel dro til Afghanistan, og jeg var igjen alene med tvillingene våre, Christian og Aleksander, uten å ha noe nettverk. Derfor dro jeg til Bergen for å være nærmere Daniels familie. Men da han kom tilbake til Norge, var det ikke noen god løsning at han skulle pendle, så da gikk turen på nytt til Østerdalen. Nå har vi etablert oss i Elverum, der vi trives godt. Guttene har begynt på skolen, og jeg jobber her på Karma. Det er helt topp, sier Liudmila, og løper videre til neste time. Hip Hop-gjengen danser samstemt og med tøft uttrykk, før de mer voksne damene er klare for Zumba.

– Jeg kommer hit kun på grunn av Liudmila, hun er så flink, sier en av dem, før rytmene får hoftene til å svinge og norske stive kropper får i alle fall et lite hint av latino over seg.

Liudmila begynner å bli litt svett nå, men smilet og energien er som alltid på plass. Ikke har hun rukket noen pause mellom timene heller, men det gjør ingenting. Bare hun får danse.

 

FAKTA

Ordet ballett betyr ganske enkelt å danse. Man skiller gjerne mellom klassisk ballett, jazzballett og moderne ballett. Sier man bare ballett, er det som regel klassisk ballett man mener. Her i Norge er ballettens historie fortsatt relativt kort, vi har lengre røtter til folkedansen og selskapsdansen. Men i vårt naboland Danmark hadde man tonegivende adel, som brukte ballett som underholdning. Egentlig ligger ballettens vugge i Italia, men fra tidenes morgen har fransk vært det store ballettspråket.

 

De italienske fyrstene leide inn ballettdansere som underholdning i store selskap på 1400-tallet. I starten var det bare menn som danset, men etter hvert kom det også damer på scenen. De hadde imidlertid mindre roller enn mennene i årevis. Da den italienske adelskvinnen Catherine de Medicis ble dronning i Frankrike, tok hun med seg balletten dit i 1547, og fikk fort etablert Frankrike som ballettens sentrum.

 

Kong Ludvig XIV av Frankrike etablerte da også en egen danseskole for å utdanne profesjonelle dansere på 1600-tallet, noe som fikk andre europeiske land til å følge etter. En av de viktigste danseskolene skulle bli St.Petersburg skole i Russland, som ble stiftet i 1738.

 

Opprinnelig danset man ballett med masker og store kostymer, slik at kroppen ble veldig kamuflert. Det irriterte den franske koreografen Jean Georges Norverre, som mente danserne var mest opptatt av å vise fram teknikken og kunne for lite om å vise følelser og fortelle en historie. Han fikk danserne til å ta av maskene og kostymene, bruke hele kroppen til å danse med og formidle uten å si noe.

 

På 1800-tallet startet en ny epoke, med romantikken. Tåspissskoen ble da også oppfunnet, og da den første store ballerinaen, Marie Taglioni, snurret rundt på tærne og svevde over gulvet i 1832, fikk hun publikum til å tro på magi. I tiden som fulgte ble damer stadig viktigere i balletten, mens menn oftere ble brukt til å løfte damene.

 

Utover på 1800-tallet tok Russland mer og mer over for Frankrike som ballettsentrum. Koreografen Marius Pepita lagde Svanesjøen og Nøtteknekkeren, som betegnes som de to største ballettene i verden. I dag finnes det ballett overalt i verden. De beste kjente er Bolshoi-baletten i Moskva, The Royal Ballet i England, Paris Opera, Kirov Ballet, New York City Ballet og American Ballet Theater. Her hjemme er Den Norske Opera & Ballett den største.

 

Ljudmila Viksund (1)
????????????????????????????????????
????????????????????????????????????
????????????????????????????????????
????????????????????????????????????
????????????????????????????????????
????????????????????????????????????
????????????????????????????????????
????????????????????????????????????
Ljudmila Viksund (11)

Brynhild Marit Berger Møllersen